At være professionel…

Når du starter som selvstændig, er det vigtigt, at du har en konkret plan for virksomheden som helhed, valget af produkter samt at definere, hvem din målgruppe/kundetype er. Når du er skarp på dit brand, dine produkter og din målgruppe, afspejler dette sig i din fremtoning som professionel. Dette skaber tryghed, hvilket er altafgørende, når det kommer til at købe varer på nettet.

Sociale medier

Lad os starte med det uundgåelige. Sociale medier. De sociale medier er kommet for at blive, og er et fantastisk redskab til at videreformidle budskaber til mange mennesker på en gang. Vi kender det alle sammen – vi har hørt om en ny virksomhed eller en webshop, hvad gør vi? Vi tjekker Google, Facebook, Instagram m.m. Dette vil være kundens første møde med din forretning – og dermed kundens førstehåndsindtryk af din virksomhed. Derfor er din opsætning på de respektive sider, et af dine vigtigste fokusområder. Jo mere præcist du præsenterer dig selv, jo mindre tid skal du, på langt sigt, bruge på at vedligeholde og opdatere.

Når du skal opsætte dine sociale medier, kan det være en fordel at benytte et firma, som har speciale i dette. Og det er ingen hemmelighed, at det selvfølgelig er noget, som Webset.dk er gode til 😉 Du kan også selv kaste dig ud i dette, men det er tidskrævende. Derudover kan man hurtigt miste overblikket, i og med at man er på flere platforme af gangen.

Vælger du selv at kaste dig ud i dette, bør du overveje dit layout – herunder valg af farver, logo, hvor ofte skal du annoncere fra dine sider osv. Ved at du har en plan for dette, vil du konstant sørge for at være synlig for dine kunder, da vi alle bruger (alt for meget) tid på de sociale medier, og automatisk vil se opslag fra virksomheden, når man scroller sit feed igennem. 

Definér din kundetype

For at kunne henvende dig til den rigtige målgruppe, bør du definere din kundetype. Her vil du se et eksempel på, hvordan du definere din kundetype:

  1. Hvilket segment vil være din primære målgruppe? Mænd og/eller kvinder? Alder? Demografi? – Jo flere fakta/tendenser du analyserer din kundegruppe på, jo nemmere vil det være at præsentere det rigtige produkt for kunden, og dermed skabe et salg.
  1. Denne viden kan bruges til at fremme den vare/varegruppe som du ved, at målgruppen køber. Det kan også hjælpe dig med varebestillingen, så du ikke køber for meget eller for lidt.
  1. Sørg for god skiltning/digital markedsføring, gør varen/varegruppen synlig, hjælp hvis der er nogle der har brug for det. Har du en fysisk butik, er det naturligt at opsøge kunden og hjælpe, når og hvis behovet opstår. Er du ikke en fysisk forretning, men en digital platform, er en support/kundeservice chat en god løsning for kunden. Gør dig synlig, så du kan levere den service, der er nødvendig.

Branding

Når du skal brande dig, kan du med fordel kigge på SMIL-modellen. Denne model er god til at definere dit brand og forretning. Dvs. at du skal forholde dig til, om du er en højprofileret butik eller en discountbutik. Fordelen ved at berøre dette er at du kan præcisere din markedsføring og tilpasse den, så det stemmer overens med din virksomheds profil. Dette er med til at styrke dit brand, så kunderne ved hvad de har med at gøre, når de besøger din webshop eller hjemmeside. 

Modellen illustrerer, høj- og lavprofil samt status på markedet. Dette skal forstås således, at man skal vælge hvilken type profil forretningen har, og hvor meget status man har på markedet. Det er ikke en god ting, at ligge i midten og bunden af kurven, da dette giver brandsignal forvirring hos kunderne, og de til sidst vil vælge en anden forretning, da brandet og budskabet ikke er klart nok. 

Trustpilot

Trustpilot er et fantastisk redskab, da dette forum er bygget op omkring kundeoplevelser. Har kunden haft en positiv eller negativ oplevelse, anmelder kunden ofte dette på Trustpilot.dk. Denne viden kan man bruge til at forbedre sin arbejdsgang, men også til at reklamere med. En god Trustpilot rating er lig med sikkerhed, og dermed endnu en afspejling i din professionelle fremtoning.

Trustpilot beskriver fordelene således:

fordele ved anmeldelser på TrustPilot

(kilde https://support.trustpilot.com/hc/da/articles/115003995627-Få-bedre-kundefeedback-med-flere-anmeldelser) 

Sikker hjemmeside

Hvad er en sikker hjemmeside? SSL-certifikatet, som bekræfter ejerskabet bag en hjemmeside, er et af de hurtigste og simpleste måder at undersøge om, en side er sikker på. Hjemmesideadressen, også kaldet en URL, skal altså helst gerne begynde med “https://”. Certifikatet bekræfter, at din data bliver krypteret, og at der ikke er tale om en falsk hjemmeside, der forsøger at ligne en anden troværdig side.

Har du ikke https:// på din side er det enten fordi at du ikke har et SSL-certifikat, eller fordi at du ikke har sat din side til at være på https://. Du kan også risikere, at din side faktisk har https:// foran dit domæne navn, men at Google Chrome stadig advarer om, at din side ikke er sikker. Det kan skyldes, at du har ‘mixed content’. Hvis du eksempelvis bruger WordPress og har installeret SSL-certifikat, så kan du risikere, at gamle billeder på siden stadig ligger på en http:// URL. Det betyder, at hele din side ikke ligger på https:// og derfor advarer google imod at din side ikke er sikker.

Data til eksempelvis betaling af webshop-ordre SKAL være krypteret gennem SSL-certifikat. Google viser tydeligt overfor besøgende på din hjemmeside/webshop, om siden er sikker eller ej.

Det er endnu mere tydeligt, hvis din side er usikker – Google Chrome skal nok sørge for at advarer besøgende på din side, hvis din side ikke er sikker. Det vil i langt de fleste tilfælde påvirke at den besøgende hurtigt går væk fra din side igen. Du vil altså have en høj bounce rate (personer der klikker ind og går hurtigt væk igen).

Betalingsløsninger, eksempelvis PensoPay, som vi arbejder rigtig meget med, tillader ikke at oprette en betalingsløsning til webshops der ikke overholder forskellige krav. Et af de krav der er for at få en betalingsløsning, er at din hjemmeside skal være sikker og krypteret med et SSL-certifikat.

Langt de fleste webhotel-udbydere tilbyder gratis SSL, og det er relativt nemt at opsætte. Så der er ikke nogen god undskylding for ikke at have en sikker hjemmeside.

Drop G-Mail

Gmail er nemt og bekvemt, men det vil alt andet lige være oplagt, at bruge sit eget domæne, når det kommer til kontaktoplysninger. For det første, reklamerer du for dit firma, hver gang at du oplyser din mailadresse. Derudover påvirker dette også din professionelle fremtoning, da du har brugt tid, energi og penge på, at bruge dit eget domæne, og ikke blot har valgt en gratis Gmail konto. Du kan sidestille dit domæne med dit visitkort. Hver gang du henvender dig digitalt, vil dit firmanavn blive vist. 

Mange kunder fravælger bevidst virksomheder der har en gmail stående under kontakt. Der er forskellige grunde til hvorfor nogle kunder fravælger virksomheder med en gmail. Men én simpelt grund er, at en gmail konto er gratis.
“Hvis der bliver sparet på e-mail, hvad bliver så også sparet på?”
“Kan jeg forvente en god service og et produkt i høj kvalitet?”
Det er et par bud på, hvad en kunde kan tænke, når der spottes en gmail som kontakt mail til virksomheden.

Det virker både uprofessionelt ikke at have sit eget domæne som e-mail adresse, og samtidig går man glip af den ekstra reklame der ligger i domænet. Hver gang en kunde eller potentiel kunde, skal skrive en e-mail til din virksomhed, så er det klart en fordel at vedkommende skal skrive dit virksomhedsnavn. I dag er der dog rigtig mange kontaktformularer og klikbar e-mail links, så man ikke selv skal skrive en e-mail som modtager, men der er bestemt ikke nogen god grund til ikke at have virksomhedens domæne navn som e-mail – det fremstår bare markant mere professionelt.

Der er ikke noget galt i at have en google konto, eller bruge googles mail server og mail applikation. Men vi fraråder på det kraftigste at bruge en mail der slutter med @gmail.com eller @gmail.dk

Alle virksomheder bør have en google konto, og den må sådan set gerne hedde @gmail, men det er også muligt at oprette en google konto med dit eget domænenavn, som er det vi anbefaler – så skal du heller ikke huske på 2 forskellige email adresser.

Du har brug for en google konto, til at oprette en Google My Business, samt Google analytics, Google Ads, Google Search Console og andre relevante Google platforme.
Disse platforme og værktøjer fra Google er vigtige for enhver virksomhed, der vil noget seriøst med sin virksomhed og fremstå professionelt. En Google My Business profil, gør at din virksomhed er mere synlig, og gør det nemt for kunder at søge din virksomhed frem på google, og hurtigt finde din adresse, telefonnummer og åbningstider med mere.

  • Har du ikke dét, så bør du få det opsat hurtigst muligt. 

Samlet set….

Denne artikel er naturligvis ikke udtømmende. Der er utallige OBS punkter, når det kommer til professionel fremtoning. Samlet set er pointen, at du skal gøre dig grundige overvejelser omkring, hvordan du vil præsentere dig som virksomhed, da dette har stor betydning for din professionelle fremtoning. Sæt dig nogle mål, benyt dig af professionelle til hjælp af hjemmeside/webshop etablering samt håndtering af sociale medier, værdiansæt din tid, så du kan optimere din virksomhed og benytte dine ressourcer bedst muligt.