Hvordan finder jeg de bedste SEO Keywords?
By Samuel Pedersen | 13. July 2024
Leder du efter de bedste SEO-keywords til at ranke højere på søgemaskinernes resultatsider (SERP)? Hvis ja, er du kommet til det rette sted! SEO er en vigtig del af enhver succesfuld digital marketingstrategi, og det kan være afgørende for din succes at finde de rigtige keywords inden du begynder at arbejde med SEO.
Der findes en række værktøjer, der kan hjælpe dig med at finde relevante og effektive søgeord, men det er også vigtigt at forstå, hvordan hvert enkelt værktøj fungerer, og hvilken type oplysninger de giver. I denne artikel vil vi diskutere nogle tips til, hvordan du bruger disse værktøjer effektivt og identificerer de bedste SEO-keywords til dit website eller din blog.
Keyword tools vi kan anbefale:
- Ahrefs Free Keyword Tool
- Google
- Google Auto suggest
- Google Auto suggest + Alfabet testen
- 'Folk spørger også om'
- site:domæne.dk + Keywords
- Google Keyword Planner
- Konkurrenters XML Sitemaps
- MorningScore.io
- ChatGPT
Ahrefs Free Keyword Tool
Ahrefs gratis søgeordsværktøj er en af de mest populære muligheder, da det giver en detaljeret indsigt i volume og konkurrence. Med Ahrefs kan du finde ud af, hvor mange personer der søger efter bestemte keywords, og hvor svært det er at ranke på dem. Det giver forslag til nye sætninger og spørgsmål som personer søger efter.
Du kan vælge hvilket land det skal gælde for, så du får mere præcise data omkring.
Prøv det her: https://ahrefs.com/keyword-generator
Google auto suggest + alfabet testen
Google auto suggest kan bruges til at identificere de mest populære søgninger direkte på Google.dk. Det kan du gøre ved at indtaste et ord eller en sætning i Google og se, hvilke ord der kommer frem i dropdown. Hvis du f.eks. skriver "hvordan man" i feltet, vil du se forslag som "hvordan man redder en lemming" eller "hvordan man binder et slips". Det er sandsynligvis nogle af de mest populære sætninger, der er relateret til det du indtaster. De forslag kan give værdifuld indsigt i, hvilke søgeord du skal fokusere på.
Men hvad er alfabet testen så?
Jeg er glad for at du er nysgerrig på Alfabet testen! Alfabet testen er en test du kan lave bagefter dit valgte søgeord. Lad os fortsætte med eksemplet 'Hvordan man' og så efterfølgende skriver 'a' og ser de forslag der kommer frem, derefter skifter 'a' ud med 'b' og ser de nye forslag og således hele vejen igennem alfabetet for at finde frem til relevante søgetermer.
Her er et eksempel med 'b'. Hvor man kan se hvilke søgetermer der er hyppige her.
Google 'Folk spørger også om'
Google har en anden god måde at vise, hvad folk søger efter - eller spørger efter - og det er via deres 'Folk spørger også om' sektion. Du kan bruge disse til at identificere relevante spørgsmål relaterede til dit emne. Dette kan hjælpe dig til eksempelvis at lave blogindlæg der svare på specifikke spørgsmål eller andre former for content hvor du benytter de keywords.
TIP: Hver gang du trykker på et spørgsmål for at folde det ud, kommer der automatisk nye relevante spørgsmål nedenunder.
Google søg efter dine konkurrenters sider
Google har en ret smart funktion i sit søgefelt.
Du kan nemlig bede Google om kun at søge efter content fra et bestemt domæne. Hvilket gør, at du kan finde frem til relevante keywords baseret på hvad dine konkurrenter ranker på.
Du kan finde deres landingpages og se hvilke keywords de anvender i deres SEO Title og Meta Description - det kan være en fordel også at klikke ind på de relevante landingpages og se mere detaljeret om hvad deres content omhandler og hvilke keywords de bruger på den pågældende side.
Du kan efterfølgende tjekke de keywords du finder frem til, via ahrefs toolet eller andre tools vi kommer til senere.
For at finde relevante landingspages og keywords fra dine konkurrenter, kan du i søgefeltet på Google anvende følgende søgemetode:
site:domæne.dk
site:domæne.dk keyword
site:domæne.dk "keyword"
Her er et eksempel med søgeordet 'Slips' på tøjeksperten. Her kan vi se, at de har et blogindlæg om 'Lær at binde slips'. Så hvis du sælger slips, så kan det måske være et godt keyword eller søgesætning. Hvis du beslutter dig for at konkurrere på et keyword, så lav dit content bedre end konkurrenten.
Google Keyword Planner (Findes i Google Ads)
Google Keyword Planner kan hjælpe dig med at finde søgeord til at bruge i dit content og/eller dine Google Ads Annoncer. Google Keyword Planner er en del af Google Ads, så du skal have en konto på Google Ads for at få adgang til keyword planner. Med Google Keyword Planner kan du se, hvilke søgninger der er mest populære, samt relaterede ord eller sætninger, der har en høj søgevolumen. Du kan finde keywords baseret på et eller flere keywords, eller ud fra en URL.
Konkurrenters Sitemaps
Dine konkurrenters sitemaps er en god mulighed for at gennemse hvilke keywords de fokuserer på for at ranke højt på Google. Tag et kig på deres sitemap og find ud af, hvilke ord de bruger i deres URL. Når du finder nogle URL's med relevante keywords, så åben url i en ny fane og se den pågældende landingspage igennem, både hvor meget tekst de har skrevet, hvilke keywords der fokuseret på osv. så du har en idé om hvad du er op i mod. Tjek disse keywords i tools som ahrefs, google keyword planner, morningscore eller andet for at få en idé om søgevolumen for disse keywords - så du kan vurdere om det er keywords du vil fokusere på.
MorningScore.io
MorningScore.io er et relativt nyt, dansk, SEO tool med en brugervenlig interface. Med MorningScore kan du nemt analysere søgeords søgevolume, sværhedsgrad og potentiel trafik fra organiske søgeresultater.
MorningScore giver dig deres egen beregning af din 'SEO-værdi', baseret på dine placeringer på google og den mængde trafik du får hver måned. Deres 'MorningScore' værdi, er beregnet på trafik ganget op med den CPC pris det ville koste igennem Google Ads.
Værktøjet tilbyder også et helbredstjek som hjælper dig med at optimere fundamentet for din landingspage, så du får bedre chancer for at rangere på dine keywords.
ChatGPT
Nu bliver det spændende, nu skal vi nemlig snakke om ChatGPT og AI, og hvordan det kan hjælpe dig med at finde keywords til din SEO strategi.
ChatGPT er en chatbot baseret på kunstig intelligens (AI), der kan hjælpe dig med at finde de bedste keywords til din SEO-strategi. ChatGPT tilbyder en lang række funktioner og muligheder for at generere keyword idéer. Den kan registrere emner, sætninger, spørgsmål eller synonymer relateret til dit emne og give forslag til, hvad der kunne være gode søgeord at fokusere på.
Alt du skal gøre er at spørge ChatGPT om de bedste keywords relateret til et bestemt emne eller ord, så får du det serveret på få sekunder!
- Spørg efter relevante emner inden for din branche.
- Spørg derefter om 'Hvilke spørgsmål stiller folk spørger om "emne" ?
- Spørg evt. efter long tail keywords
- Spørg efter keywords inden for din branche
- spørg om at grupére de pågældende keywords, baseret på deres semantiske relevans.
Bemærk 'KD' (Keyword difficulty) og 'Volume' (Søge mængde)
Det er vigtigt at være opmærksom på sværhedsgrad (KD) og søgevolumen (Volume), når du skal finde de bedste SEO-keywords. KD er en indikation af, hvor konkurrencepræget et bestemt søgeord er, mens søgevolumen viser, hvor mange personer der månedligt søger på det.
Google Trends kan bruges som et nyttigt værktøj til at vurdere populariteten af potentielle keywords over tid, så du nemmere kan træffe en beslutning, om hvilke keywords du skal fokusere på.
En anden måde til hurtigt at vurdere et søgeords potentielle ydeevne eller konkurrence er ved at bruge Chrome-udvidelsen Ubersuggest. Dette Chrome værktøj giver en direkte indsigt over søgevolumen og konkurrencen af keywords direkte i Google søgninger, blandt andet ved at vise dig de konkurrende domæners Domain Rating og antal backlinks til den opgælende landingspage.
Det er vigtigt at have meget content - selvom keywords er svære
Selvom keywords er svære at ranke på, kan det være en stor fordel alligevel at lave et blogindlæg omkring det - fordi, jo flere ting du kommer omkring - jo større chance er der for at Google ser dig som en ekspert i din branche. I modsætning til konkurrenter der kun kommer omkring 10 emner, og du kommer omkring 50 emner - så vil Google favorisere dig, fordi du har mere content / kommer omkring flere emner i din branche.
Det svarer til at du går ned i den lokale malerforretning og han kun har et svar på halvdelen af dine spørgsmål og du så besøger en anden malerforretning som har svar på alle dine spørgsmål - så er du formegentligt mere tilbøjelig til at købe ved ham der ved mere og bedre kan hjælpe dig.
Jo stærkere din DR (Domain rating) er, jo nemmere har du ved at ranke højt på svære keywords.
Søgeintention er vigtigt
Det vigtigt at forstå søgeintentionen - hvad folk egentlig leder efter, når de søger efter det på Google. Vil de have information? Er de på udkig efter at købe noget?
Når du ved hvad søgeintentionen er for et bestemt keywords, så du kan nemmere optimere dit content og sikre, at du leverer relevante resultater, der opfylder brugernes behov.