Huskeliste: Hold din webshop opdateret ved flytning

Der er mange detaljer at tage højde for, og huske, når man flytter sin virksomhed. Én af de mest kritiske opgaver er at sikre, at din virksomheds adresse bliver opdateret alle steder.

Dette er særligt vigtigt for webshops, da deres online tilstedeværelse er deres primære butiksfront – og du vil nødig have at dine kunder, der skal afhente en ordre, møder op på den gamle adresse og får en dårlig oplevelse.

1. Det offentlige / Erhvervsstyrelsen

Sørg for at informere erhvervsstyrelsen og andre relevante myndigheder om din nye adresse. Dette er vigtigt for at sikre, at alle skatte- og momsforhold er i orden. 

2. Kundekommunikation

Din virksomheds adresse er mere end bare et sted. Det er en vigtig information, som kunderne bruger til at kommunikere med dig. U-opdaterede adresser kan føre til misforståelser og utilfredse kunder.

Tilbyder du at kunder selv kan afhente ordre på adressen, er det ekstrem væsentligt at få opdateret afhentningsadressen alle steder, dette er typisk i automatiske emails, sms’er, samt evt. hvis du har en afhentning/leverings landingspage og andre steder.

3. Søgemaskineoptimering (SEO):

Søgemaskiner prioriterer lokale søgeresultater. Hvis din adresse ikke er korrekt, kan det skade din placering i søgemaskinernes resultater.

Søgemaskineoptimering (SEO) er en kritisk faktor for enhver virksomhed, der ønsker at opnå en høj synlighed online. For lokale virksomheder og webshops er den geografiske placering af virksomheden ofte en afgørende faktor i søgemaskinernes rangeringsalgoritmer. Her er nogle af de måder, hvorpå en ukorrekt adresse kan påvirke din SEO:

  1. Lokal Søgning: Søgemaskiner som Google bruger din adresse til at vise din virksomhed i lokale søgeresultater. Hvis din adresse er ukorrekt, kan det føre til, at din virksomhed ikke vises, når folk søger for lokale tjenester eller produkter.

  2. Google My Business: En forkert adresse i din Google My Business-profil kan forringe brugeroplevelsen og dermed påvirke din placering negativt. Det kan også føre til negative anmeldelser, hvilket yderligere kan skade din online tilstedeværelse.

  3. Linkbuilding: Hvis du har opnået backlinks fra lokal orienterede websites, kan en adresseændring potentielt ændre relevansen og værdien af disse links, hvis du f.eks. flytter til en anden by.

  4. Brugeradfærd: Nutidens SEO er i stigende grad afhængig af brugeradfærd. Hvis kunder besøger din gamle adresse og ikke finder dig der, kan de ende med at forlade din webshop i frustration, hvilket kan føre til en højere “bounce rate”. Dette kan igen negativt påvirke din SEO.

  5. Mobil Søgning: Med den stigende brug af mobile enheder til at finde lokale tjenester er det endnu vigtigere, at din adresse er opdateret, da mange bruger GPS-funktioner til at finde frem til din virksomhed.

  6. Konkurrence: En ukorrekt adresse kan give dine konkurrenter en fordel i lokale søgeresultater, da de vil blive vist i stedet for din virksomhed.

Det er derfor afgørende at tage sig tid til grundigt at opdatere din adresse i forhold til SEO. Dette inkluderer opdatering på din egen hjemmeside, i Google My Business, og på alle andre platforme, hvor din virksomheds information kan findes.

4. Fysiske Materialer

Glem ikke at opdatere din adresse på fysiske materialer som visitkort, brochurer, og andet markedsføringsmateriale.

Opdateringen af fysiske materialer er ikke kun vigtig for at undgå forvirring blandt kunder og klienter; det er også en mulighed for at revurdere og opdatere dit brand. Overvej, om der er andre elementer, der også kunne trænge til en opdatering samtidigt, f.eks. logo eller slogan. Desuden bør du også tage højde for udfasningstiden af de gamle materialer for at minimere spild og omkostninger.

Komplet Huskeliste / Tjekliste:

Her er vores liste over steder hvor du skal huske at ændre din nye adresse.

  • CVR / Virk.dk
  • Footer
  • Handelsbetingelser
  • Privatliv- og Cookiepolitik
  • Evt. andre steder/landingspages på webshoppen, f.eks. kontakt side
  • Google My Business
  • Regnskabsprogram
  • Tredjepart tools
    • StoreBuddy,
    • Shipmondo (både afsendelse og returportal),
    • TrustPilot
    • etc.
  • Meta business + Google Ads
  • Sociale Medier
  • Email / SMS skabeloner
    • Ordrebekræftelser
    • Ordre klar til afhentning
    • etc.
  • Email Signature – F.eks i Outlook
  • Leverandører
  • Bank