Hvad er hemmeligheden bag en succesfuld affiliate side?

Affiliate marketing er på alles læber i disse år – med god grund vel at bemærke.

I takt med den teknologiske udvikling er der opstået mange nye indtjeningsmuligheder, heriblandt affiliate marketing. Med affiliate marketing er der mulighed for at tjene penge på at videresende besøgende til webshops, tømrerfirmaer, digitale tilbudstjenester m.v. Typisk vil man blive afregnet pr. salg, lead eller klik. Den mest udbredte kommisionsform er salgsbaseret kommission. Her bliver du belønnet med en procentvis kommission for hvert salg, du genererer gennem din hjemmeside. I de fleste tilfælde vil man få et sted mellem 5 og 20 % i kommission – i enkelte tilfælde endnu mere end dette.

I dag vil vi præsentere dig for hemmeligheden bag en succesfuld affiliate side. Inden du læser guiden, skal du være bekendt med, at succes ikke er noget, man kommer sovende til. Det koster derimod blod, sved og tårer, hvorfor du ikke skal gå ind i dette, hvis du ikke er villig til at give dig den fornødne tid og energi.

Man kommer ingen vegne uden godt indhold

Selvom dét at drive en affiliate side ikke kun handler om at skrive tekster, så er det en kendsgerning, at man ikke kan tjene penge på affiliate marketing uden godt indhold. Derfor bør du allerede nu gøre dig tanker om emner, som du kan skrive om på din kommende side.

Driver du for eksempel en hjemmeside om flyforsinkelser, kan du skrive et indlæg om, hvordan man reducerer risikoen for at blive forsinket på rejsen. Et sådant indlæg vil helt sikkert vække dine besøgendes interesse. Bliver indlægget tilstrækkeligt godt, er det endvidere ikke utænkeligt, at læserne vil få lyst til at dele det på de sociale medier. Derfor er det en win-win situation at skabe godt indhold.

Der skal også bruges ressourcer på linkbuilding

Når det fundamentale, herunder webdesign og content, er på plads, skal man i gang med linkbuilding, som muligvis er den vigtigste disciplin, når vi taler søgemaskineoptimering. For at skabe opmærksomhed i søgeresultaterne har man nemlig brug for links. Det er ikke nok at have mange links. De indgående links skal også være relevante og i høj kvalitet. Når vi taler kvalitet, kigger vi bl.a. på faktorer som domain rating, indgående links, domænealder m.v. Der er rigtig mange relevante aspekter.

Ønsker du at blive klogere på linkbuilding og søgemaskineoptimering generelt, så kan du evt. låne eller købe følgende bog.

Skab links gennem fora, leverandører, samarbejdspartnere, portaler m.v. Jo flere naturlige, relevante og stærke links du får bygget, desto bedre chancer er der for, at du finder vej til toppen af søgeresultaterne. Med andre ord er det bestemt værd at bruge tid på linkbuilding.