Hvad koster en webshop?

Når du skal i gang med at drive webshop, står du helt sikkert, som mange andre, med det store spørgsmål – hvad koster en webshop?
I denne artikel vil vi give dig et overblik over hvilket budget du kan forvente at det kommer til at koste, både at få udviklet en webshop, men også at drive den løbende.

Artiklens indhold:

Krav til webshoppen
Udvikling af webshop
Driftsomkostninger for webshop
Domæne/Webhotel
Betalingsløsning
GDPR / Cookies
Markedsføring af webshop

Krav til webshoppen

Lad os starte helt fra starten. Du skal selvfølgelig starte med at finde ud af hvad din webshop skal kunne, altså hvilke krav du har til webshoppen. Dette er altafgørende for, hvad din webshop kommer til at koste og kan have en betydning for løbende omkostninger i forbindelse med at drive webshoppen.

Du skal blandt andet overveje følgende

  • Har du brug for booking funktion?
  • Skal du sælge abonnementer?
  • Hvordan du vil afsende ordrer? (Fragtaftale)
  • Automatisk bogføring af ordrer?
  • Skal der være mulighed for mængderabatter?
  • Skal der kunne laves pakkeløsninger af produkter?
  • Skal der indsamles e-mails til e-mail marketing?
  • Skal der være login ‘min konto’ funktion for kunder?
  • Skal kunderne have specielle funktioner?
  • Skal webshoppen laves på flere sprog?
  • Dine krav/ønsker til design?
  • Samt mange andre emner der kan være relevant for udviklingen af din kommende webshop

Udvikling af webshop

Når du har et overblik over hvilke krav du har til webshoppen, er du klar til at snakke med en udvikler omkring projektet – de fleste webshopudviklere har også idéer og erfaring til at hjælpe med at bygge den helt rigtige webshop til netop din virksomhed og dit koncept.

Ovenstående eksempler på krav og mange andre end de nævnte, er altafgørende for hvad prisen på udviklingen kommer til at koste, men kan også i nogen tilfælde have betydning for hvad det koster at drive webshoppen efterfølgende. Nogle af funktionerne, som eksempelvis automatisk bogføring af webshoppen ordrer, kræver integration til tredje part systemer, som kræver abonnement for at virke.

Hvis dine krav til webshoppen ikke er aftalt ordentligt på forhånd kan du risikere at for en få lav pris af din udvikler og derfor blive overrasket af en ekstra regning – selvfølgelig altid varslet undervejs. Forstået på den måde, at der eksempelvis kan komme mere arbejde som udvikleren ikke var klar over, fordi du først nævner det undervejs i forløbet. I sådan et tilfælde vil de fleste udviklere naturligvis nævne, at det ikke var en del af tilbuddet og derfor vil der blive pålagt en ekstra pris efter aftale.

Det er derfor vigtigt, at du tænker kravene igennem, så der er godt styr på projektet fra både din og udvikleres side – sørg for, at I forstår hinanden, inden der indgås en aftale.

Hos Webset koster en WooCommerce Webshop typisk mellem omkring 8000-10000 DKK, alt afhængig af dine krav. Vi afgiver altid et konkret tilbud på det pågældende projekt. Så tøv ikke med at kontakte os for at høre om dine muligheder.

Driftsomkostninger for webshop

Når du har fået udviklet webshoppen, så vil der i mange tilfælde vores nogle løbende omkostninger for drift af webshoppen. Nogle gange kan det være alt lige fra 50 DKK i måneden til flere tusinde kroner i måneden, alt afhængig af krav og hvordan man driver webshoppen.

Det kan være alt lige fra serveren som din webshop kører på, til systemer der håndterer webshoppens betalinger fra kunder og system til at håndterer cookies, hvilket er et lovkrav ift. GDPR.

Domæne/Webhotel

Hvis vi starter med det helt basale, så kan en webshop ikke være online, uden at den ligger på en server. Til dette, har du brug for et webhotel, samt et domæne navn, så dine kunder kan finde din webshop.

Domæne koster typisk 60 DKK om året, og er altså en af de laveste omkostninger du har ved at drive webshop.

Webhotel kan koste helt ned til omkring 9 DKK / mdr. og op til omkring 1200 DKK / mdr. eller mere. Langt de flest webshop ejere ligger på mellem 40-100 DKK i måneden for et webhotel.

Betalingsløsning

En betalingsløsning er altafgørende for at du rent faktisk får konverteringer på din webshop. Uden betalingsløsning, kan besøgende ikke betale på webshoppen. De fleste danske webhops kører med en betalingsløsning der inkluderer nationale og europæiske betalingskort, samt mobilepay. ApplePay begynder også at blive mere og mere udbredt og kan klart anbefales på webshops.

Hos Webset.dk har vi et samarbejde med PurePay, som er en svensk betalingsløsningsudbyder. Dette samarbejde gør, at vi kan tilbyde dig en komplet betalingsløsning til 0 DKK i måneden, uden skjulte gebyrer og til en af de laveste transaktionsgebyrer i Danmark.

Dette tilbud gør at vi kan spare webshops for tusindevis af kroner på årlig basis.
Vi sparer i gennemsnit danske webshop for 8000 DKK om året, ex. moms.
Læs mere om det på purepayco.

GDPR / Cookies

Nu når vi til noget at det lidt mere kedelige, men ikke mindre vigtigt!
GDPR sikrer sikkerhed over forbrugernes data. Det er vigtigt at du som virksomhed overholder alle GDPR krav, herunder opbevaring af kundedata, tracking via. Cookies med videre.

Og lige præcis håndtering af cookies er en af de væsentlige faktorer når vi snakker webshop. Det er et lovkrav at du giver dine besøgende muligheden for at vælge hvilke cookies der må placeres på deres enhed (pc / tablet / mobil), samtidigt skal de have retten til at trække deres samtykke tilbage, og se en oversigt over hvilke cookies der sættes. Der er både noget nødvendige cookies som altid sættes, og så er der 3 typer af cookies: statistik cookies, præference cookies og marketing cookies.

Dette kan du nemt overholde ved at gøre brug af et GDPR godkendt Cookiehåndteringssystem, der nemt kan opsættes på din webshop og som automatisk undersøger hvilke cookies der bruges på din webshop. På den måde kan du nemt give de besøgende muligheden for at give deres samtykke, give dem muligheden for at trække det tilbage, som give dem muligheden for at se hvilke cookies der er sat og i hvor lang tid.
Det kan eksempelvis være cookies til at gemme indkøbskurv, at huske sprog, eller til at se de besøgendes adfærd ift. konverteringer og ’tilføj til kurv’ handlinger. Flere af disse data der indsamles via. cookies kan bruges til din markedsføring, såfremt at de besøgende giver samtykke til at disse cookies sættes på deres enhed.

Sådan et system koster for langt de fleste webshops typisk 67 DKK pr. måned, afhængig af webshoppens størrelse, og kan koste op til 275 DKK pr. måned.

Markedsføring af webshop

Så er der selvfølgelig markedsføring af din webshop. Dette er et helt emne for sig selv, så det kommer vi ikke dybt ind på her.

Det du selvfølgelig skal overveje er dit budget til at markedsfører webshoppen, så du kan få nogle kunder igennem. Når du er en ny webshop, kan det være enormt svært at skabe salg, når ingen kender webshoppen. Afsæt derfor et budget til at komme i gang med at skabe noget salg.

Det kan være alt lige fra 1000 DKK i måneden og op – der er ikke nogen maksimum grænse for brug af kroner på markedsføring, men det skal naturligvis give mening at bruge penge på det. Det betyder, at du skal omsætte for x-antal gange mere, end hvad du bruger på annoncer. Det er meget afhængig af hvordan du driver din forretning, hvor mange gange mere du skal omsætte for, ift. hvad du bruger af annoncekroner, typisk gerne 5-8 gange igen.

Det betyder, at hvis du bruger 1000 DKK på annoncer, skal du gerne omsætte for 5000-8000 DKK, for at både annoncekronerne, indkøb af produkter, diverse omkostninger osv. er tjent hjem, så du har profit. For nogen virksomheder skal der en højere omsætning til end 5-8 gange igen, og der er ikke noget bestemt resultat der er det rigtige.

Under markedsføring kan både nævnes den traditionelle markedsføring som annoncering på Facebook og annoncering på Google, men der er også mange andre metoder såsom SEO, tv-reklamer, radio-reklamer, influencer-marketing, leadgenerering og mange andre metoder.