fbpx

Hvordan skriver jeg gode blogindlæg?

Du skriver gode blogindlæg, ved at skrive relevante og letlæselige indlæg, der er direkte målrettet dine brugere. Det betyder, at du skal skrive mere hvad du har på hjerte, for at hjælpe dine læsere, fremfor at skrive til google, selvom du ønsker at rangere højere på google.

Men hvordan gør jeg så det?

Find det rette emne

Først og fremmest er det vigtigt, at du finder et godt emne, eller et spørgsmål, som dine læsere måtte have.

Måske har du en kundeservice afdeling, der ofte får det samme spørgsmål.
Det kan også være, at du har brugt et online værktøj, til at finde ud af, hvad dine potentielle kunder/læsere søger meget på – så ved du, at du kan hjælpe disse personer, ved at lave et blogindlæg, med svar på det de søger efter.
– men gør det kun, hvis du mener du, objektivt set, er den bedste til at svare på disse søgeintentioner.

Når du har fundet det rette emne, så skal igang med at skrive indholdet til dit blogindlæg.

Opstil svar og forklaring korrekt

Når du skriver et blogindlæg, med fokus på at besvare et spørgsmål, så kan det være en fordel at besvare spørgsmålet kort og konkret helt i starten.

Det gør nemlig, at hvis brugere søger på spørgsmålet i google, eller spørger google med Voice Search, så vil google med stor sandsynlig vise svaret direkte på google, og du vil derfor få en top placering.

Sørg for at lave svaret i toppen, således at det også giver lyst til at læse videre. Så kan du bruge resten af blogindlægget til at gå i dybden, og forklare hvorfor svaret er som det er. Mere om dét lige om lidt.

Derudover er det vigtigt, at du opdeler dit blogindlæg op i flere afsnit med hver deres forskellige under-punkter. Det gør, at det bliver nemmere for læserne at overskue dit indlæg og man kan hurtigt danne sig et overblik over hvad indlægget handler om, og hvilke punkter man kommer igennem, ved bare at skimte indlægget med øjnene hurtigt.

Gå i dybden med dit emne

Det er enormt vigtigt, at du i dine blogindlæg, går i dybden med dit valgte emne.

Objektivt set, er dine indlæg bedre, hvis de indeholder flere ord. Dette med udgangspunkt i Google og dine konkurrenter inden for samme emne.
Hvis du har en konkurrent der skriver om det samme emne som dig, så skal du helst have flere ord end konkurrencen, for objektivt set, at have det bedste blogindlæg.

Det er dog ikke altid sådan. Et blogindlæg på 1200 ord, kan sagtens være bedre, og have mere relevant indhold for brugeren, end et blogindlæg på 2000 ord.
Så sørg for, at det du skriver i dine blogindlæg, rent faktisk er noget som hjælper dine brugere.

Det er vigtigt du ikke blot skraber overfladen af emnet, men går helt i dybden, så dine brugere/læsere får mest mulig brugbart med, efter at have læst dit indlæg.

Mange SEO-bureauer anbefaler, at man skriver 1000-2000 ord, det samme gør vi. Men vi ser oftere og oftere at store content-bureauer, skriver op i mod 8-10.000 ord om et emne. Jo mere du går i dybden, jo større er chancen for, at du dækker det behov, eller søgeintention, som den søgende har.

Skriv i et blidt sprog

At skrive i et blidt sprog, er vigtigt for at fastholde dine læsere. Bruger du lange ord og sætninger, så bliver teksten svær at læse.

Læser du samtidigt lange u-opdelte afsnit, så bliver det samtidigt meget tung og uoverskueligt at læse sig igennem. Det betyder, at rigtig mange læsere vil forlade dit blogindlæg, efter at have skimtet indlægget hurtigt.

For at undgå at brugere springer fra, skal du skrive i et blidt sprog. Det er her Lixtal kommer ind. At skrive dine blogindlæg med lavest mulige Lixtal, gør det nemmere for dine brugere at læse teksten.

Hvad er lixtal?

Lixtal er en forkortelse for læsbarhedsindeks, der er en skala der beskriver en teksts læsbarhed. Lixtal beregnes som det gennemsnitlige antal ord pr. helsætning, plus procentdelen af lange ord. Lange ord betegnes som ord, der er over seks bogstaver lange.

Når man snakker SEO artikler, der er skrevet for at give brugerne nyttig og relevant viden, så er det vigtigt at lixtallet for artiklen er så lav som muligt, gerne under 24 – vi anbefaler maks 34.

For at beregne artiklens lixtal, skal du bruge bruge: 

    • Samlet antal ord
    • Samlet antal punktumer
    • Antallet af lange ord (over 6 bogstaver)

Herefterskal du udregne gennemsnittet af antal ord pr. sætning. Det gør du ved at dividere antal ord, med antal punktummer. Dette skal helst være maks 20.
Når du har det tal, så skal du finde procentdelen af antal lange ord.
Det gør du ved at gange antallet af lange ord med 100, og dividere med antal lange ord.

Denne artikel har et lixtal på 32. Fordi artiklen indeholder 1404 ord, fordel på 113 sætninger og har 279 lange ord.

Du kan nemt beregne din lixtal her.

Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/LIX

Brug de rigtige H-tags (Overskrifter)

Nu har du styr på, at skrive letlæseligt og gøre dine indlæg overskuelige. Nu er det vigtigt at også google forstår dine blogindlæg.

Det kan du gøre ved at ved bruge de rigtige H-tags på dine overskrifter imellem dine afsnit. Disse ‘H-tags’ er nogle tags, der teoretisk, beskriver vigtigheden af hvert afsnit. Du kan bruge følgende H-tags: H1, H2, H3, H4, H5 og H6. H1 er det vigtigste, og H6 er det ‘mindst’ vigtige.

I WordPress hedder disse tags bare helt simpelt Overskrift 1, 2, 3, 4, 5 og 6.
Du kan vælge disse overskrifter, når du skriver dine blogindlæg i WordPress’ visuelle text editor.

I WordPress vil dine blogindlægs titel, altid stå øverst på siden, og denne vil altid være H1 (Overskrift 1) i WordPress. Se forseksempel titlen øver på dette blogindlæg du læser nu. (Over billedet)

Du skal ALTID have, minimum én, men også maksimum én H1-overskrift i dine blogindlæg.

Dvs. den første overskrift du selv laver, skal være H2 (Overskrift 2). Det er overskriften, som du ser under billedet, på dette blogindlæg.

Du skal ALTID sørge for, at dine H-tags, har en naturligt flow. Du må ikke springe fra H1 til et H3 bagefter. eller omvendt. Se evt. denne skitse, og sørg altid for at følge denne teori. Se eksempelvis her, hvordan dette blogindlæg er bygget op:

H1: Blogindlæggets titel
         H2: Emnet der indleder
                 H3: Underpunkt: Find det rette emne
                 H3: Underpunkt: Opstil svar og forklaring korrekt
H3:
Underpunkt: Gå i dybden med dit emne
H3:
Underpunkt:Skriv i et blidt sprog
H4:
Under-underpunkt: Hvad er lixtal?
H3:
Underpunkt: Brug de rigtige H-tags (Overskrifter)
H3: 
Underpunkt: Brug evt. kilder
H3:
Underpunkt: Få Inspiration

Bemærk, at næsten alle vores overskrifter i dette blogindlæg er H3-tags, da de er underpunkter til vores H2-tags. Dog har vi ét enkelt H4-tag i indlægget, som netop er et ‘under-underpunkt’, til et af vores H3-tags.

Det er nemlig afsnittet der hedder “Hvad er lixtal?” Det er nemlig et underpunkt under et H3-tag, og skal derfor være H4.

Brug evt. kilder

Uanset hvilket emne du skriver om, kan det være en stor fordel at bakke din viden og teori op, med nogle kilder. Både for at skabe noget troværdighed om det du skriver, men også for at fortælle google, at du ikke bare skriver noget om hvordan du tror, eller mener emnet er, men at du faktisk kan bakke det om med troværdige kilder.

Troværdighed er en meget vigtig faktor for at få bedre placeringer på google og dermed få flere læsere på dine blogindlæg. Men netop derfor, er det også vigtigt at de kilder du henviser til har noget autoritet og troværdighed. Bruger du dårlige kilder, vil du risikere at få modsat effekt.

Få inspiration

Vi håber at dette blogindlæg har lært dig en helt masse omkring, hvordan du skriver gode blogindlæg. Og som afslutning, vil vi forsøge at give dig inspiration, fra andre blogs.

Du kan blandt andet se, hvordan vi har opbygget dette blogindlæg, men også vores andre blogindlæg på Webset.

Derudover vil vi gerne henvise til inspiration fra nogle af vores egne sider, Xtravagant.dk, og Smartrix.dk, som vi tænker kan være en god inspiration til dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *