Søgemaskineoptimering er fundamentet for trafik og dermed også konverteringer. Valg af CMS og webshop spiller en stor rolle, når det kommer til at sætte fart på den organiske vækstraket. Med de rigtige systemer har du allerede lagt fundamentet for din succes.
Organisk søgemaskineoptimering består af flere ting. Det er en god idé at få hjælp til de områder, du ikke selv er skarp på. Hvis du fx har helt styr på det tekniske, kan det være en fordel at få skrevet teksterne af indholdsspecialister – og omvendt.
Organisk søgemaskineoptimering består af flere elementer
Du kender sikkert allerede til søgemaskineoptimering (SEO) og har måske endda lavet lidt selv på din hjemmeside eller webshop. SEO er et overordnet begreb, som bruges generelt om organisk søgemaskineoptimering – men det består faktisk af flere forskellige elementer.
Organisk søgemaskineoptimering består typisk af:
-
Teknisk SEO
-
On-page-optimering
-
Content marketing
-
Linkbuilding
Ovenstående er de elementer, som har en direkte relation til din hjemmeside. Ting som sociale medier og e-mail-marketing hører ikke under organisk SEO, men de har alligevel noget at sige, når det kommer til din synlighed og placeringer på Google.
Alle kan lave søgemaskineoptimering, men det kræver en indgående indsigt og viden, hvis du skal have succes med det. Når du ved, hvordan du identificerer mulighederne, optimerer til disse og løbende holder øje med din performance, kan du sætte fart på din organiske vækst.
Det er altid godt med sparringspartnere, hvis du fx kun er dig i virksomheden. På den måde får du nogen, du kan teste dine idéer af på, ligesom du også får indblik i de nye muligheder, som digital marketing byder på.
Du får ikke kun organisk trafik fra Google
Når vi snakker digital marketing og søgemaskineoptimering, snakker vi ikke kun Google. Google er selvfølgelig den helt store søgemaskine, men der er også meget at hente hos Bing, som er verdens andenstørste. Det er ofte den glemte lillebror – selv hos store bureauer og virksomheder.
Det er en god idé at fokusere på Google. Det er typisk herfra, du får det meste af din trafik, hvis du løbende arbejder med optimering af din hjemmeside og webshop. Men der er faktisk flere gode grunde til at kigge lidt i Bings retning fra tid til anden.
Fem gode grunde til (også) at optimere til Bing:
-
Der er mindre konkurrence
-
Små lokale virksomheder får et boost
-
On-page SEO betyder mere end off-page SEO
-
Sociale signaler(/medier) har stor betydning for dine ranks
-
ROI’en er som regel højere
Jeg siger ikke, at du skal droppe Google – slet ikke. Men det er en god idé også at bruge tid på Bing. Det gælder især, hvis du er en mindre virksomhed. Det kan være nemmere at blive synlig, hvis du udnytter sociale medier til at skabe synlighed omkring dit brand og drive trafik. Så kom i gang med Bing Webmaster Tools – eller få hjælp til at komme i gang.
Dit valg af CMS og webshop har (stor) betydning for SEO
Du tænker måske ikke over det i det daglige, men dit CMS (Content Management System) og webshop har stor betydning for dine organiske muligheder. Det skyldes fx, at hjemmesider og webshops lavet i WordPress eller WooCommerce er responsive, hurtige og effektive – hvilket er nødvendigt for at blive synlig på søgemaskinerne.
Best-practice udvikler sig hele tiden. Derfor stopper arbejdet ikke, når du har fået en flot, ny hjemmeside. Teknisk SEO har stor betydning for din synlighed og kræver løbende opmærksomhed. Hvis du ikke selv er godt inde i dit CMS, er det en god idé at få hjælp.
Det er ikke uden grund, at WordPress bruges på omkring 40% af alle hjemmesider i verden. Det er nemt at bruge og kan skræddersys til alle behov, samtidig med at det er med til at holde omkostningerne nede. De samme fordele får du i øvrigt også med WooCommerce.
Det er især vigtigt, at din hjemmeside er responsiv, så den ser godt ud på både computeren og mobilen. Google er allerede skiftet til mobile first, og brugerne forventer også, at oplevelsen på mobilen er god og intuitiv. Det skal være muligt løbende at kunne ændre og optimere selve CMS’et, så det hele tiden er up-to-date, og du beholder dine placeringer.
Mange systemer er låste og giver få muligheder for at optimere senere hen. Det betyder, at du kan ende med at bruge mange penge på noget, som ser flot ud, men faktisk ikke fungerer rent SEO-mæssigt.
Der findes mange gratis værktøjer og programmer – brug dem
Arbejdet med søgemaskineoptimering stopper aldrig. Det kræver løbende din opmærksomhed og tid. Du kan gøre arbejdet lettere ved at bruge værktøjer og programmer, som fx hjælper dig med at identificere lavthængende frugter, hvor du “hurtigt” kan få resultater.
Der findes værktøjer, som overvåger din hjemmeside og giver besked, hvis du fx pludselig mister synlighed eller får mange fejl. Både Google og Bing har flere gratis værktøjer og programmer, ligesom der også mange andre gode muligheder.
Der findes også et gratis regnskabsprogram til enkeltmandsvirksomhed, som du kan integrere med fx betaling, lagerstyring, fragt og meget andet. Det hjælper til med at give dine kunder en god oplevelse efter købet, hvilket også er meget vigtigt. Prøv de forskellige programmer og regnskaber, så du finder det, der passer bedst til dig.