Webset Logo

Hvad koster en Webshop?

Samuel Pedersen

Når du skal i gang med at drive webshop, står du helt sikkert, som mange andre, med det store spørgsmål - hvad koster en webshop? I denne artikel vil vi give dig et overblik over hvilket budget du kan forvente at det kommer til at koste, både at få udviklet en webshop, men også at drive den løbende.

Artiklens indhold:

Krav til webshoppen
Udvikling af webshop
Driftsomkostninger for webshop
Domæne/Webhotel
Betalingsløsning
GDPR / Cookies
Markedsføring af webshop
Bogføring
Ordrehåndtering
Livechat

Krav til webshoppen

Lad os starte helt fra starten. Du skal selvfølgelig starte med at finde ud af hvad din webshop skal kunne, altså hvilke krav du har til webshoppen. Dette er altafgørende for, hvad din webshop kommer til at koste og kan have en betydning for løbende omkostninger i forbindelse med at drive webshoppen.

Du skal blandt andet overveje følgende:

  • Har du brug for booking funktion?
  • Skal du sælge abonnementer?
  • Hvordan du vil afsende ordrer? (Fragtaftale)
  • Automatisk bogføring af ordrer?
  • Skal der være mulighed for mængderabatter?
  • Skal der kunne laves pakkeløsninger af produkter?
  • Skal der indsamles e-mails til e-mail marketing?
  • Skal der være login 'min konto' funktion for kunder?
  • Skal kunderne have specielle funktioner?
  • Skal webshoppen laves på flere sprog?
  • Dine krav/ønsker til design?
  • Samt mange andre emner der kan være relevant for udviklingen af din kommende webshop

Udvikling af webshop

Når du har et overblik over hvilke krav du har til webshoppen, er du klar til at snakke med en udvikler omkring projektet – de fleste webshopudviklere har også idéer og erfaring til at hjælpe med at bygge den helt rigtige webshop til netop din virksomhed og dit koncept.

Ovenstående eksempler på krav og mange andre end de nævnte, er altafgørende for hvad prisen på udviklingen kommer til at koste, men kan også i nogen tilfælde have betydning for hvad det koster at drive webshoppen efterfølgende. Nogle af funktionerne, som eksempelvis automatisk bogføring af webshoppen ordrer, kræver integration til tredje part systemer, som kræver abonnement for at virke.

Hvis dine krav til webshoppen ikke er aftalt ordentligt på forhånd kan du risikere at for en få lav pris af din udvikler og derfor blive overrasket af en ekstra regning – selvfølgelig altid varslet undervejs. Forstået på den måde, at der eksempelvis kan komme mere arbejde som udvikleren ikke var klar over, fordi du først nævner det undervejs i forløbet. I sådan et tilfælde vil de fleste udviklere naturligvis nævne, at det ikke var en del af tilbuddet og derfor vil der blive pålagt en ekstra pris efter aftale.

Det er derfor vigtigt, at du tænker kravene igennem, så der er godt styr på projektet fra både din og udvikleres side – sørg for, at I forstår hinanden, inden der indgås en aftale.

Hos Webset koster en WooCommerce Webshop typisk mellem omkring 10000-15000 DKK, alt afhængig af dine krav. Vi afgiver altid et konkret tilbud på det pågældende projekt. Så tøv ikke med at kontakte os for at høre om dine muligheder.

Driftsomkostninger for webshop

Når du har fået udviklet webshoppen, så vil der i mange tilfælde være nogle løbende omkostninger for drift af webshoppen. Nogle gange kan det være alt lige fra 50 DKK i måneden til tusinde kroner i måneden, alt afhængig af krav og hvordan man driver webshoppen.

Det kan være alt lige fra serveren som din webshop kører på, til systemer der håndterer webshoppens betalinger fra kunder og system til at håndterer cookies, hvilket er et lovkrav ift. GDPR.

Domæne/Webhotel

Hvis vi starter med det helt basale, så kan en webshop ikke være online, uden at den ligger på en server. Til dette, har du brug for et webhotel, samt et domæne navn, så dine kunder kan finde din webshop.

Domæne koster typisk 60 DKK om året, og er altså en af de laveste omkostninger du har ved at drive webshop.

Webhotel kan koste helt ned til omkring 9 DKK / mdr. og op til omkring 1200 DKK / mdr. eller mere. Langt de flest webshop ejere ligger på mellem 40-100 DKK i måneden for et webhotel.

Hos Webset tilbyder vi også webhoteller, med priser fra 79 DKK / mdr.

Betalingsløsning

En betalingsløsning er altafgørende for at du rent faktisk får konverteringer på din webshop. Uden betalingsløsning, kan besøgende ikke betale på webshoppen. De fleste danske webhops kører med en betalingsløsning der inkluderer nationale og europæiske betalingskort, samt mobilepay. ApplePay begynder også at blive mere og mere udbredt og kan klart anbefales på webshops.

Hos Webset.dk er vi officielle partnere med QuickPay og Clearhaus og kan tilbyde dig fuld assistante med alt fra oprettelse og løbende support på din betalingsløsning, med priser fra kun 99 DKK / mdr. Se mere om vores Betalingsløsning.

GDPR / Cookies

Nu når vi til noget at det lidt mere kedelige, men ikke mindre vigtigt!

GDPR sikrer sikkerhed over forbrugernes data. Det er vigtigt at du som virksomhed overholder alle GDPR krav, herunder opbevaring af kundedata, tracking via. Cookies med videre.

Og lige præcis håndtering af cookies er en af de væsentlige faktorer når vi snakker webshop. Det er et lovkrav at du giver dine besøgende muligheden for at vælge hvilke cookies der må placeres på deres enhed (pc / tablet / mobil), samtidigt skal de have retten til at trække deres samtykke tilbage, og se en oversigt over hvilke cookies der sættes. Der er både noget nødvendige cookies som altid sættes, og så er der 3 typer af cookies: statistik cookies, præference cookies og marketing cookies.

Dette kan du nemt overholde ved at gøre brug af et GDPR godkendt Cookiehåndteringssystem, der nemt kan opsættes på din webshop og som automatisk undersøger hvilke cookies der bruges på din webshop. På den måde kan du nemt give de besøgende muligheden for at give deres samtykke, give dem muligheden for at trække det tilbage, som give dem muligheden for at se hvilke cookies der er sat og i hvor lang tid.

Det kan eksempelvis være cookies til at gemme indkøbskurv, at huske sprog, eller til at se de besøgendes adfærd ift. konverteringer og ’tilføj til kurv’ handlinger. Flere af disse data der indsamles via. cookies kan bruges til din markedsføring, såfremt at de besøgende giver samtykke til at disse cookies sættes på deres enhed.

Sådan et system koster for langt de fleste webshops typisk 67 DKK pr. måned, afhængig af webshoppens størrelse, og kan koste op til 275 DKK pr. måned.

Markedsføring af webshop

Så er der selvfølgelig markedsføring af din webshop. Dette er et helt emne for sig selv, så det kommer vi ikke dybt ind på her.

Det du selvfølgelig skal overveje er dit budget til at markedsfører webshoppen, så du kan få nogle kunder igennem. Når du er en ny webshop, kan det være enormt svært at skabe salg, når ingen kender webshoppen. Afsæt derfor et budget til at komme i gang med at skabe noget salg.

Det kan være alt lige fra 1000 DKK i måneden og op – der er ikke nogen maksimum grænse for brug af kroner på markedsføring, men det skal naturligvis give mening at bruge penge på det. Det betyder, at du skal omsætte for x-antal gange mere, end hvad du bruger på annoncer. Det er meget afhængig af hvordan du driver din forretning, hvor mange gange mere du skal omsætte for, ift. hvad du bruger af annoncekroner, typisk gerne 5-8 gange igen.

Det betyder, at hvis du bruger 1000 DKK på annoncer, skal du gerne omsætte for 5000-8000 DKK, for at både annoncekronerne, indkøb af produkter, diverse omkostninger osv. er tjent hjem, så du har profit. For nogen virksomheder skal der en højere omsætning til end 5-8 gange igen, og der er ikke noget bestemt resultat der er det rigtige.

Under markedsføring kan både nævnes den traditionelle markedsføring som annoncering på Facebook og Google, men der er også mange andre metoder såsom SEO, tv-reklamer, radio-reklamer, influencer-marketing, leadgenerering og mange andre metoder.

Bogføring af ordre - gør det automatisk

Automatisk bogføring af ordrer i dit regnskabssystem er en god måde at strømline bogføringen af din online omsætning. Med denne tilgang kan du spare tid og penge ved at automatisere processen med at indtaste ordrer i dit regnskab og minimere potentielle fejl som følge af manuel dataindtastning.

Det kan hjælpe dig med at reducere omkostningerne i forbindelse med arbejdskraft og andre ressourcer, der er forbundet med manuel ordreindtastning, så du kan fokusere mere på kerneaktiviteter, der skaber øget indtjening. Måske kan du endda spare en intern bogholder, eller effektivere din bogholders arbejde, ved at bogføre din online ordre helt automatisk.

Vi anbefaler at bruge Storebuddy som led imellem din webshop og dit regnskabssystem. Storebuddy er en innovativ tredjepartsløsning, der hjælper webshops med at strømline den kedelige proces med ordreindtastning og regnskab. Storebuddy er designet til at fungere med en række e-handelsplatforme, herunder Woocommerce, Magento og Shopify, og integreres problemfrit med populære regnskabssystemer som Dinero, E-conomics med flere. Med Storebuddy kan du nemt administrere ordrer fra flere salgskanaler på ét centralt sted.

Storebuddy har priser der starter fra kun 118 DKK / mdr.

Ordrehåndtering

Når det gælder ordrehåndtering og optimering af dit flow fra ordremodtagelse til ordreafsendelse, er Shipmondo den perfekte løsning. Med funktioner som automatiseret ordreimport, integrerede forsendelsesmetoder og meget mere gør Shipmondo det nemt for butikker af alle størrelser at spare tid og penge.

Shipmondo tilbyder en række avancerede værktøjer, der giver dig mulighed for hurtigt at bogføre ordrer i dit regnskabssystem (vi anbefaler dog Storebuddy til bogføring, da det har flere muligheder og sikkerhed og hjælper dig med at spare mere tid). Du kan også automatisk tilføje sporingsoplysninger til ordrer, når de sendes. Dette giver kunderne mulighed for at spore deres ordrer i realtid.

Det er også nemt at forbinde Shipmondo med eksisterende e-handelsplatforme som WooCommerce, Magento og Shopify. Dette sikrer, at alle oplysninger er konsistente på tværs af systemer og eliminerer manuelle dataindtastningsfejl.

Shipmondo har forhandlet en lang række gode aftale på forsendelsesmuligheder, så du kan begynde at sende pakker med det samme til fornuftige priser. Ligeledes, hvis du har været i gang med din webshop i noget tid og har opnået en vis volumen af pakker, og har forhandlet din egen aftale med eksempelvis GLS, så kan du få din aftale ind på Shipmondo for en éngangsgebyr på 500 DKK. Derefter koster det kun 48 øre per pakkelabel af benytte Shipmondo - der er ingen abonnement på Shipmondo.

Livechat på din webshop

Live chat på din webshop er en ekstremt effektiv måde at yde enestående kundeservice til kunderne på. Det giver kunderne mulighed for at interagere med din virksomhed i realtid, hvilket betyder, at de kan få svar på deres spørgsmål med det samme og få eventuelle problemer løst hurtigt. Dette forbedrer ikke kun kundetilfredsheden, men øger også chancerne for, at de vender tilbage for flere køb. Livechat giver også virksomheder mulighed for at indsamle nyttige data fra kunderne, som kan bruges til at skræddersy tjenester og produkter specifikt til deres behov.

Desuden giver livechat på en webshop virksomhederne en mulighed for at tilpasse købsoplevelsen. Via live chat kan du give personlige anbefalinger og råd, der er skræddersyet specifikt til den enkelte kundes behov og præferencer. Dette skaber tillid mellem dig og dine kunder, hvilket igen fører til større salgsmængder.

Desuden er livechat typisk gratis eller billigt sammenlignet med andre kundeservicemuligheder som f.eks. telefonisk support eller e-mailsupport. Det gør det til en attraktiv mulighed for virksomheder, der ønsker at yde enestående kundeservice uden at sprænge banken. Det er også meget fleksibelt - du kan hurtigt og nemt svare på spørgsmål fra hvor som helst i verden, uanset hvad tid på dagen eller natten det er.

Hos Webset.dk anbefaler vi at bruge Tidio.com eller Tawk.to, som begge er brugervenlige livechat systemer, begge systemer kan benyttes gratis, men der er også mulighed for at opgradere til betalte versioner for flere muligheder. Vi arbejder mest med Tidio som har priser fra kun 15,83 EUR / mdr.